•  صفحه اصلي  •  دانشنامه  •  گالري  •  كتابخانه  •  وبلاگ  •
منو اصلی
home1.gif صفحه اصلی

contents.gif معرفي
· معرفي موسسه
· آشنايي با مدير موسسه
· وبلاگ مدير
user.gif کاربران
· لیست اعضا
· صفحه شخصی
· ارسال پيغام
· ارسال وبلاگ
docs.gif اخبار
· آرشیو اخبار
· موضوعات خبري
Untitled-2.gif كتابخانه
· معرفي كتاب
· دريافت فايل
encyclopedia.gif دانشنامه فارس
· ديباچه
· عناوين
gallery.gif گالري فارس
· عكس
· خوشنويسي
· نقاشي
favoritos.gif سعدي شناسي
· دفتر اول
· دفتر دوم
· دفتر سوم
· دفتر چهارم
· دفتر پنجم
· دفتر ششم
· دفتر هفتم
· دفتر هشتم
· دفتر نهم
· دفتر دهم
· دفتر يازدهم
· دفتر دوازدهم
· دفتر سيزدهم
· دفتر چهاردهم
· دفتر پانزدهم
· دفتر شانزدهم
· دفتر هفدهم
· دفتر هجدهم
· دفتر نوزدهم
· دفتر بیستم
· دفتر بیست و یکم
· دفتر بیست و دوم
info.gif اطلاعات
· جستجو در سایت
· آمار سایت
· نظرسنجی ها
· بهترینهای سایت
· پرسش و پاسخ
· معرفی به دوستان
· تماس با ما
web_links.gif سايت‌هاي مرتبط
· دانشگاه حافظ
· سعدي‌شناسي
· كوروش كمالي
وضعیت کاربران
در حال حاضر 0 مهمان و 0 کاربر در سایت حضور دارند .

خوش آمدید ، لطفا جهت عضویت در سایت فرم مخصوص عضویت را تکمیل نمائید .

ورود مدير
مديريت سايت
خروج مدير
مسجد جامع داراب


مسجد جامع داراب بزرگ‏ترين مسجد داراب است كه در دوره صفويه ساخته شده و در مركز شهر قرار گرفته است. در نزديكى در ورودى آن، قطعه سنگى به ارتفاع تقريبى دو متر و نيم بر ديواره خارجى ديوار شمالى شبستان بزرگ قرار داشته كه تاريخ بناى مسجد در آن ذكر شده بود، اما هم اينك اين قطعه سنگ از بين رفته است. در ضلع شمال شرقى مسجد، شبستانى مستطيل شكل قرار دارد كه طول آن در جهت شمال غربى ـ جنوب شرقى و عرض آن در جهت شمال شرقى ـ جنوب غربى است. در انتهاى دو ضلع بلندتر شبستان، ضلع شمال شرقى و جنوب غربى، راهروهاى نسبتاً عريض با سقف مدور كه از شبستان اصلى كوچك‏تر است، قرار دارد كه به حياط مسجد متصل مى‏شود. در اطراف اين راهروها، اتاق‏هاى كوچكى وجود دارد. هم‌چنين اين شبستان به وسيله 9 دهليز يا راهرو به حياط متصل مى‏شود.  سقف راهروها و شبستان اصلى مسجد فاقد تزيينات است. در درون شبستان و در پشت ديوار ايوان ضلع غربى، محرابى با تقسيم‏بندى‏هاى مناسب و گچبرى قرار دارد. در چهار سوى شبستان، ايوان، دهليزها، اتاقك‏ها و چهار مناره آجرى يازده ضلعى كه عرض هر ضلع نيم متر است، قرار دارد. سقف ايوان‏هاى اين مسجد از سقف شبستان كوتاه‏تر است. سقف دهليزهاى دو سوى شبستان و اتاقك‏هاى روبه‏روى آنها، گنبدى و ضربى است و از سقف شبستان مسجد نيز كوتاه‏تر است.

در دو ضلع شمال شرقى و جنوب غربى شبستان اصلى ايوانى سراسرى ساخته شده است. ايوان ضلع جنوب غربى هم‏چنان پابرجاست، اما در ايوان شمال شرقى، ديوارهاى نازكى در دهانه‏هاى رو به حياط مسجد قرار گرفته و به شبستانى ديگر تبديل شده است. سطح چهار مناره مسجد با خانه بندى‏هايى به شكل مربع و مستطيل رو سازى شده و در درون خانه‏بندى‏هاى مستطيلى آجركارى با طرح لوزى، خفته و راسته به كار رفته است. بر روى خانه‏بندى‏هاى مربع شكل، نخستين آيات سوره آﯾﮥالكرسى و نيز عبارات «لااله الااللّه» و «محمدرسول‌اللّه» به خط كوفى نگاشته شده است. هم‌چنين به تكرار، نام على(ع) بر روى اين مناره‏ها نگاشته شده است. مناره سمت راستى ضلع جنوبى مسجد در سده گذشته مرمت و بازسازى شده است. مناره سمت چپى ضلع غربى مسجد به شكل اوليه خويش هم‏چنان پابرجاست. دو مناره ضلع شرقى و شمالى از جهت خانه‏بندى و تزيينات با دو مناره ديگر متفاوت است.در پايين مناره‏ها درى وجود دارد كه به وسيله يك راه پله مارپيچ به پشت بام مسجد راه مى‏يابد. با صعود از پله‏ها دو خروجى به بيرون مشاهده مى‏شود. يكى براى ورود به پشت بام است و ديگرى تا انتهاى مناره‏ها ادامه مى‏يابد كه به نظر مى‏رسد محل قرار گرفتن مؤذن باشد. مسجد جامع داراب را به خاطر سبك معمارى متفاوتش نسبت به ساير مساجد، داراى سبك هندى و آن را شبيه به آرامگاه اعتمادالدوله طهرانى در آگرا و نيز خدايخانه مسجد جامع شيراز مى‏دانند. در روبه روى دهانه ايوان ضلع جنوب غربى مسجد منبرى از گچ و آجر وجود داشته كه در پشت آن نيز حوض بزرگى قرار داشته، اما هم اينك منبر و حوض بزرگ از بين رفته است. در گوشه غربى مسجد آب انبارى قرار داشته كه آب مسجد و اهالى اطراف مسجد را تأمين مى‏كرده، اين آب انبار نيز تخريب شده است.در حياط مسجد درختان نارنج كهنسالى وجود دارد. در گوشه ديگر حياط دو سنگ آسياب وجود دارد كه در دهه‏هاى گذشته براى كوبيدن ساروج از آنها استفاده مى‏شده است.مناره‏هاى مسجد داراى چندين سنگ نوشته بوده كه هم اينك تنها يكى از آنها باقى مانده كه داراى متنى مربوط به معافيت مالياتى تجار داراب در دوره قاجاريه است:«چون منظور اصلى دعاى خير از براى سلامتى ذات ملكوتى صفات مبارك... اعليحضرت قضاوت گستر اقدس همايون شهريارى الميرزا محمدخان حاكم، جماعت تجار قصبه داراب بى بضاعت و پريشان حال شده‏اند، خواستند كز عهده تحصيلات ديوانى برآيند. لهذا در سنه قوى ائيل ايشان را معاف داشتم و اگر كسى دينار و درهمى از ايشان بگيرد به لعنت خدا و نفرين ملايكه گرفتار شود و به دعا گويى دولت قاهره و دعابقاى ذات مبارك حضرت مستطاب اشرف ارفع نواب والا شاهزاده ركن الدوله مشغول شوند. شهر صفر المظفر 1331».اين سنگ نوشته در تابستان 1379 به موزه سنگ‏هاى تاريخى هفت‌تنان در شيراز انتقال داده شد. در سال‏هاى اخير در حياط مسجد سالن بزرگى ساخته شده است.ساختمان مسجد جامع داراب در تاريخ 19/10/1356 با شماره 1597 در فهرست آثار ملى به ثبت رسيده است.

منابع: اقليم پارس، سيد محمدتقى مصطفوى، نشر تابان، تهران، 1364، ص 493 / دايرة المعارف بناهاى تاريخى ايران در دوره اسلامى، مساجد، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامى، 1378، ص 169 / سيماى داراب، سيد سيف‏اللّه نحوى، سازمان تبليغات اسلامى، 1373، ص 54 / شهر من داراب، حسين آزما، انتشارات كاوه آزما، 1375، ص 114 / فارس، جهانگردى و توسعه، مركز انفورماتيك و مطالعات توسعه، بنياد فارس‏شناسى، 1372، ص 34 / فارسنامه ناصرى، حاج ميرزا حسن حسينى فسايى، تصحيح و تحشيه منصور رستگار فسايى، اميركبير، تهران، 1367، ج 2، ص 1310 / مراكز فرهنگى فارس، مركز انفورماتيك و مطالعات توسعه، سازمان برنامه و بودجه استان فارس، 1372، ج 1، ص 41 / معمارى ايران (دوره اسلامى)، به كوشش محمديوسف كيانى، جهاد دانشگاهى، تهران 1366، ج 2، ص 8.

کوروش کمالي سروستاني






[ بازگشت ]

دانشنامه آثار تاريخي

کپی رایت © توسط دانشنامه فارس - (945 مشاهده)

وب سایت دانشنامه فارس
راه اندازی شده در سال ٬۱۳۸۵ کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به موسسه دانشنامه فارس می باشد.
طراحی و راه اندازی سایت توسط محمد حسن اشک زری