در مراسم گشایش رسمی لابی و سالن سینما فرهنگ شیراز، کورش کمالی سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس ضمن قدردانی از حضور هنرمندان، نویسندگان ، مدیران و نمایندگان منتخب مردم گفت: با ارایه طرح تاسیس آرشیو ملی هنر ایران در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با موافقت جناب آقای دکتر صالحی امیری ریاست محترم مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران و جناب آقای مهندس افشانی استاندار فارس این طرح به تحقق خود نزدیک شده است.
وی افزود: همچنین سالن اجتماعات این مرکز با همکاری معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه سینما شهر ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و موسسه فرهنگی هنری شهرآفتاب به سینما فرهنگ تبدیل شد که با امکانات مدرن و تجهیز سیستم تصویر HD و صدای دالبی به نمایش فیلمهای فاخر و هنری میپردازد و میکوشد که سرانه استفاده از کالاهای فرهنگی در شیراز را به سهم خود افزایش دهد.
وی ضمن اعلام سامان دهی فیلمخانهای با سه هزار فیلم در مرکز گفت: به روایت مورخان تاریخ سینما از جمله مسعود مهران ، شیراز از نخستین شهر های ایران است که پس از تهران و در سال 1297 صاحب سینمایی به نام " تماشاخانه " در محله گودعربان می شود و با توجه به این روایت می توان در سال 1397 صد سالگی سینما در شیراز را به جشن نشست.
کمالی ضمن تحلیل تاریخ سینما در شیراز گفت: آخرین سینما در شیراز سینما آریاناست که در سال 1348 توسط شاهرخ گلستان در خیابان کریمخان زند افتتاح می شود و از آن پس تا کنون، یعنی نزدیک به پنجاه سال هیچ سینمایی در شیراز ساخته نشده و سینما فرهنگ اولین سینمای پس از انقلاب در این شهر است.
وی افزود: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی تعدادسینماهای شیراز 13 باب بوده است که اکنون به 6 باب تقلیل یافته است و برای جشن بایسته صد سالگی سینما باید با همکاری و مساعدت شهرداری شیراز ، شورای اسلامی شیراز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و همت بخش خصوصی حداقل سه پردیس سینمایی در نقاط مختلف شهر ساخته شود.
وی در پایان گفت: شهر شیراز برای توسعه فرهنگی نیازمند فضاهای فرهنگی مناسب است و سینما در این سپهر جایگاه وبژه ای دارد؛ چرا که هنر سینما ترکیبی خلاق از ادبیات، معماری، هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی است . سینما هنر عصر مدرن است و هنری متکی بر صنعت. اگر چه سینما زاده همه هنرهاست ، اما در برخی از آثار برتر خود مؤثرتر از آن هاست . سینما رسانه است، خرد است، هنر است، صنعت است و فرهنگ ساز و برای دمیدن روح هنر به کالبد شهر شیراز پردیسهای سینمایی باید در پارادایس شیراز رخ بنماید.
محسن خباز مدیر موسسه فرهنگی هنری شهرآفتاب نیز ضمن ابراز خرسندی از آغاز به کار رسمی سینما فرهنگ که با راه اندازی لابی سینما همراه بود گفت: باید از تلاش های مجموعه محترم مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و از کوششهای جناب کورش کمالی سروستانی که سالهاست فرهنگ شهر شیراز را با
تاثیرگزاریهای دراز مدت همچنان در عرصههای مختلف اندیشگانی در تراز قابل توجهی قرار داده است قدردانی کرد و همکاری های مستمر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بویژه اداره سمعی بصری را از نقاط قابل اتکای سینما فرهنگ دانست.
وی همچنین به برنامه های آتی سینما فرهنگ که توسط علی آذری به سامان خواهد رسید اشاره کرد که تلاش خواهد شد سینمای فرهنگی و هنری مورد توجه ویژهای از سوی سینما فرهنگ قرار گیرد.
خباز ابراز امیدواری کرد با همکاری مسئولان و تاثیرگذاران استان در حوزههای مختلف سیاستگذاری و اجرایی، نهضتی برای ارتقای سطح کمی و کیفی زیر ساختهای فرهنگی هنری به ویژه در بخشهایی همچون تئاتر، سینما و موسیقی شکل گیرد که منتج به فقرزدایی این حوزه ها شود و شرایط رشد و تعالی محتوای آفرینشهای هنری را محیا کند.
در بخش دیگر این برنامه، علی سرتیپی، مدیرعامل شرکت پخش فیلم ایران و از تهیهکنندگان برجسته سینمای ایران ضمن خوشحالی از حضور در مراسم آغاز به کار رسمی سینما فرهنگ اعلام کرد: شیرازیها همواره از سینما دوست ترین شهرهای ایران هستند ولی به دلیل افت کیفی سالنهای سینما و عدم ارتقای آنها متاسفانه چند سالی است که روزهای خوبی برای استقبال از سینما در شیراز را ندیدهایم که امیدواریم با اضافه شدن صندلیهای سینما فرهنگ به سینماهای شیراز و همینطور گشایش سالنهای دیگری در آینده شاهد رشد استقبال شیرازی ها از سینما باشیم.
غلامرضا موسوی از تهیهکنندگان نام آشنای سینمای کشور و عضو شورای عالی تهیهکنندگان سینمای ایران نیز، بافت فرهنگی شیراز را از دیرباز قابل ستایش دانست و با بیان اینکه کیفیسازی سینماها به رشد این هنر متعالی تاثیر مستقیم خواهد گذاشت افزود: سینما می تواند نقش بسیار موثری در کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد و همین یک نقش کافی است تا مسوولان توجه بیشتری به سینما معطوف کنند.
در پایان این مراسم ضمن تقدیر از غلامرضا موسوی و علی سرتیپی از امیر عباس کاشف که طراحی و اجرای لابی این سینما را برعهده داشت قدردانی شد.
وی در این طراحی تلاش کرده بود به جهت تشخص معماری ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با نگاه معمارانه به طراحی این مجموعه ضمن برخوردار بودن از وجه هنری و فرهنگی موجب ارتقای سطح دیداری مخاطبان شود.
همچنین ضمن رونمایی از نشان بصری سینما فرهنگ، که توسط کانون تبلیغات اسپرک با طراحی فرشاد عارففر انجام شده بود از افشین اجابت مدیر هنری این مجموعه نیز تقدیر شد.