•  صفحه اصلي  •  دانشنامه  •  گالري  •  كتابخانه  •  وبلاگ  •
منو اصلی
home1.gif صفحه اصلی

contents.gif معرفي
· معرفي موسسه
· آشنايي با مدير موسسه
· وبلاگ مدير
user.gif کاربران
· لیست اعضا
· صفحه شخصی
· ارسال پيغام
· ارسال وبلاگ
docs.gif اخبار
· آرشیو اخبار
· موضوعات خبري
Untitled-2.gif كتابخانه
· معرفي كتاب
· دريافت فايل
encyclopedia.gif دانشنامه فارس
· ديباچه
· عناوين
gallery.gif گالري فارس
· عكس
· خوشنويسي
· نقاشي
favoritos.gif سعدي شناسي
· دفتر اول
· دفتر دوم
· دفتر سوم
· دفتر چهارم
· دفتر پنجم
· دفتر ششم
· دفتر هفتم
· دفتر هشتم
· دفتر نهم
· دفتر دهم
· دفتر يازدهم
· دفتر دوازدهم
· دفتر سيزدهم
· دفتر چهاردهم
· دفتر پانزدهم
· دفتر شانزدهم
· دفتر هفدهم
· دفتر هجدهم
· دفتر نوزدهم
· دفتر بیستم
· دفتر بیست و یکم
· دفتر بیست و دوم
info.gif اطلاعات
· جستجو در سایت
· آمار سایت
· نظرسنجی ها
· بهترینهای سایت
· پرسش و پاسخ
· معرفی به دوستان
· تماس با ما
web_links.gif سايت‌هاي مرتبط
· دانشگاه حافظ
· سعدي‌شناسي
· كوروش كمالي
وضعیت کاربران
در حال حاضر 0 مهمان و 0 کاربر در سایت حضور دارند .

خوش آمدید ، لطفا جهت عضویت در سایت فرم مخصوص عضویت را تکمیل نمائید .

ورود مدير
مديريت سايت
خروج مدير
آتشكده


آتخش كدگ، كدگِ آتخش، آذركده، آتشگاه، گنبد آذر، آذر، آتشخانه و هيكل زردشت و يا چهارطاقى، بنايى مقدس است كه ايرانيان باستان و زردشتيان، آتش را كه پسر اهورامزدا، نشانه مرئى حضور او، نمادى از نظم راستينش و نماينده فروغ ايزدى است، در آن جا نگهدارى مى‏كنند.برخى پيدايش اولين آتشكده را مربوط به دوران پيش از ظهور زردشت يعنى زمان پيشداديان مى‏دانند و بعضى معتقدند كه در سده 4 قبل از ميلاد، زردشتيان به تقليد از مردم بين‏النهرين به ساختن نيايشگاه پرداختند. قديمى‏ترين آتشكده ايران مربوط به دوره مادها در نوشيجان مى‏باشد.ساختار معمارى آتشكده‏ها تقريباً در همه جا يكسان است. هر آتشكده داراى چهار درگاه و چند اتاق چهار گوش مى‏باشد. اولين آتشكده‏ها، اتاق‏هاى كوچك چهار گوشى بودند كه اطراف آنها حصارى وجود نداشت و داراى سقفى گنبدى شكل بودند كه در فارس آن را چهارطاقى مى‏ناميدند و آتش مقدس را در اين اتاقك و درون آتشدان قرار مى‏دادند و پيوسته آن را روشن نگه مى‏داشتند.


بعدها كه در آيين زردشت مقرر شد آفتاب بر آتش نتابد، اطراف اتاق را پوشاندند و آتش را در وسط آن قرار دادند. در گذشته براى اين كه آتش از هر گونه آلودگى و ناپاكى به دور باشد، تنها موبدان زردشتى اجازه ورود به آتشكده را داشتند.موبدان زردشتى در موقع آماده كردن آتش، آتشكده را با عود و كندر و گياهان خوشبو معطر مى‏كردند و طبق آيين زردشتى در پنج وعده از روز سرودهايى را از اوستا مى‏خواندند و پس از اجراى مراسم، آتش مقدس را طى تشريفاتى در اتاق مخصوصى در آتشكده مى‏گذاشتند. پس از آن نيز فقط موبدان زردشتى اجازه ورود به آن اتاق را داشتند، آنها لباس سفيد رنگى مى‏پوشيدند و با پارچه‏اى سفيد بينى و دهان خود را مى‏بستند تا آتش مقدس با نفس آنها آلوده نشود.زردشتيان معتقد بودند كه هر كس در روز سه بار به آتشكده برود و دعاى «نيايش آتش» را بخواند، صاحب ثروت و فضيلت مى‏شود.آتش در دين زردشتى با توجه به درجه اهميتش به سه نوع تقسيم مى‏شود:



1. آتش بهرام كه مهم‏ترين نوع آتش بود و فقط در آتشكده‏هاى بزرگ قرار داشت. اين آتش از 16 نوع آتش هم‌چون: آتش‏هاى خانگى، نانوايى، آهنگرى، چوپانى، برزگرى و... تهيه مى‏شد و در يكى از آخرين روزهاى سال در آتشدانى بزرگ قرار مى‏گرفت و طى مراسمى مذهبى در اتاقى مخصوص در جايگاه خاص خود قرار مى‏گرفت. امتياز خدمتگزارى به اين آتش فقط به موبدانى كه داراى شرايط خاص دينى بودند، تعلق مى‏گرفت.



2. آتش آذران يا آدُران يا آدريان كه از 4 نوع آتش فراهم مى‏شد و در درجه دوم اهميت قرار داشت. چهار آتشى كه براى تهيه آذران به كار مى‏رفت، نمادى از طبقات چهارگانه اجتماعى (موبدان، سپاهيان، دهقانان و پيشه‏وران) بود. تقديس اين آتش آسان‏تر صورت مى‏گرفت.



3. آتش دادگاه از دو آتش ديگر كم اهميت‏تر بود و تنها از آتش اجاق خانه‏ها تهيه مى‏شد. تقديس اين آتش نيز به وسيله موبد زردشتى انجام مى‏گرفت ولى مردم عادى هم مى‏توانستند به آن خدمت كنند. آتش دادگاه در دو مكان قرار مى‏گرفت. يكى در معبد عمومى و ديگرى در خانه و در اتاقى كوچك. در بعضى از خانه‏هاى متمول زردشتى هنوز هم آتش دادگاه نگهدارى مى‏شود.



در دوره ساسانى ساخت آتشكده بسيار رواج داشت. هر يك از طبقات اجتماعى داراى آتشكده‏اى جداگانه بودند. مهم‏ترين آتشكده‏هاى دوران ساسانى كه آتش‏هاى مهم در آن جا قرار داشتند، عبارتنداز: آتشكده آذر فرنبغ، خورنه بغ يا آتشكده فارس در كاريان فارس مخصوص موبدان و روحانيون، آتشكده آذرگشسب (به پهلوى آتور گشنسب، به فارسى و عربى آذر گشنسپ، آذر جشنسف، آذر جشنس، آذر گشب، آذر شسب و آذرخش در آذربايجان) مخصوص طبقه جنگجويان و آتشكده آذر برزين مهر (به پهلوى آتور بورژين) يعنى «آتش مهر بالنده» در خراسان مخصوص طبقه دهقانان.فرهنگ نويسان ايرانى تعداد آتشكده‏هاى مهم ساسانى را هفت آتشكده دانسته‏اند و گفته‏اند كه آنها را به تعداد هفت ستاره بزرگ ساخته بودند. غير از سه آتشكده مشهور فوق مهم‏ترين آتشكده‏ها عبارتنداز:


 آذرنوش يا نوش آذر در بلخ، آذر آيين يا آذر آبتين، آذر بهرام كه نام كلى معابد بوده است، آتشكده كوشيد، توس ـ بخارا، سروش آذران و تيمور كه بقاياى برخى از آنها هنوز ديده مى‏شود.امور آتشكده‏ها در دوران ساسانى به عهده ديوان خيرات (ديوان كردگان) يا اوقاف (رُوانگان) بوده و محاسبات امور آتشكده با خطى به نام «آتش همارد فيره» نوشته مى‏شد.بعد از ظهور اسلام و گرايش ايرانيان به دين اسلام، به تدريج آتشكده‏ها از بين رفتند و بعضى از آنها همانند مسجد جمعه اصفهان يا اردستان به مسجد تبديل شدند. معمارى بناى مساجد تا حدى الهام گرفته از طرح بناى آتشكده‏ها مى‏باشد.در حال حاضر زردشتيان آتش مقدس را در بنايى كه آن را در مِهر، معبد يا آدريان مى‏نامند، نگهدارى مى‏كنند. تهيه آتش مقدس و نگهدارى از آن به همان روش قديمى مرسوم است. مهم‏ترين معبدهاى زردشتيان در ايران در شهرهاى يزد، اصفهان، كرمان و تهران قرار دارند.


 


منابع: آناهيتا در اسطوره‏هاى ايرانى، سوزان كويرى، انتشارات جمال‏الحق، 1375، ص 103 / ايران در زمان ساسانيان، آرتور كريستين سن، ترجمه غلامرضا رشيد ياسمى، اميركبير، تهران، 1367، ص 140، 167، 182 / دانشنامه مزديسنا، جهانگير اوشيدرى، تهران، نشر مركز، 1371، ص 62 / دايرة المعارف بزرگ اسلامى، مركز دايرةالمعارف بزرگ اسلامى، تهران، 1369، ج 1، ص 97 / دايرة المعارف فارسى، غلامحسين مصاحب، انتشارات فرانكلين، 1345، ج 1، ص 49 / شناخت اساطير ايران، جان هينلز، كتابسراى بابل ـ چشمه، بابل ـ تهران، 1368، ص 47 / فرهنگنامه كودكان و نوجوانان، شوراى كتاب كودك، شركت تهيه و نشر فرهنگنامه كودكان و نوجوانان، تهران، 1371ـ1381، ج 1، ص 51 / Encyclopedia Iranica. Edited by Ehsan Yarshater. Routledge & kegan paul. London. Boston and Henley. 1985. Vol.3. P.9.


کوروش کمالی سروستانی






[ بازگشت ]

دانشنامه آثار تاريخي

کپی رایت © توسط دانشنامه فارس - (1119 مشاهده)

وب سایت دانشنامه فارس
راه اندازی شده در سال ٬۱۳۸۵ کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به موسسه دانشنامه فارس می باشد.
طراحی و راه اندازی سایت توسط محمد حسن اشک زری