•  صفحه اصلي  •  دانشنامه  •  گالري  •  كتابخانه  •  وبلاگ  •
منو اصلی
home1.gif صفحه اصلی

contents.gif معرفي
· معرفي موسسه
· آشنايي با مدير موسسه
· وبلاگ مدير
user.gif کاربران
· لیست اعضا
· صفحه شخصی
· ارسال پيغام
· ارسال وبلاگ
docs.gif اخبار
· آرشیو اخبار
· موضوعات خبري
Untitled-2.gif كتابخانه
· معرفي كتاب
· دريافت فايل
encyclopedia.gif دانشنامه فارس
· ديباچه
· عناوين
gallery.gif گالري فارس
· عكس
· خوشنويسي
· نقاشي
favoritos.gif سعدي شناسي
· دفتر اول
· دفتر دوم
· دفتر سوم
· دفتر چهارم
· دفتر پنجم
· دفتر ششم
· دفتر هفتم
· دفتر هشتم
· دفتر نهم
· دفتر دهم
· دفتر يازدهم
· دفتر دوازدهم
· دفتر سيزدهم
· دفتر چهاردهم
· دفتر پانزدهم
· دفتر شانزدهم
· دفتر هفدهم
· دفتر هجدهم
· دفتر نوزدهم
· دفتر بیستم
· دفتر بیست و یکم
· دفتر بیست و دوم
info.gif اطلاعات
· جستجو در سایت
· آمار سایت
· نظرسنجی ها
· بهترینهای سایت
· پرسش و پاسخ
· معرفی به دوستان
· تماس با ما
web_links.gif سايت‌هاي مرتبط
· دانشگاه حافظ
· سعدي‌شناسي
· كوروش كمالي
وضعیت کاربران
در حال حاضر 0 مهمان و 0 کاربر در سایت حضور دارند .

خوش آمدید ، لطفا جهت عضویت در سایت فرم مخصوص عضویت را تکمیل نمائید .

ورود مدير
مديريت سايت
خروج مدير
بازار


 بازار كه محل داد و ستد و اجتماع است، به مجموعه‏هاى مختلفى اطلاق مى‏شود كه على‏رغم دارا بودن ويژگى‏هاى زمانى، مكانى و ساختارى متفاوت، در همگى آنها داد و ستد جريان دارد و به سبب مركزيت اقتصادى و مالى نقش ويژه‏اى در جامعه دارد. بازار سابقه چند هزار ساله در تمدن ايران و جهان دارد. از همان هنگام كه انسان موفق به توليد محصول بيشتر از نياز خود گرديد و به فكر مبادله آن با ديگر محصولات و توليدات مورد نياز خود افتاد، مراحل شكل‏گيرى بازار آغاز شد. براى اين منظور ابتدا فضاهاى بازى در مجاورت روستاهاى بزرگ به اين كار اختصاص دادند كه در فصولى از سال و به تدريج در روزهايى از هفته، محل اجتماع، داد و ستد و مبادله منطقه مى‏شد. سپس با گسترش جوامع و مبادلات، زمان، مكان، شكل و ساختار آن نيز دچار تغييرات و تحولات تكاملى گرديد و به تدريج از حالت موقت به دايمى و از وضعيت فاقد سرپناه و معمارى به ساختارهاى معمارى متشكل و دايمى تبديل گرديد. «در برپايى بازارها، سنت برآمده از تاريخ در بهره‏گيرى از فضا و هم چنين ميراث مبتنى بر ساختارهاى شهرى كهن نقشى مهم بر عهده داشته است». مجموعه بازار در شهرهاى قديمى ايران علاوه بر كاركردهاى اقتصادى و تجارى، در زمينه‏هاى مختلف اجتماعى، مذهبى و سياسى نيز نقش داشته‏اند. بازارها در شهرهاى قديم معمولاً در ارتباط با راه‏هاى ارتباطى و دروازه اصلى شهر، مسجد جامع و ميدان اصلى شهر شكل گرفته و به تدريج گسترش مى‏يافت. وضعيت، وسعت و رونق هر بازار نيز در ارتباط مستقيم با وضعيت، وسعت و رونق شهر قرار داشت.«گر چه بازارها را از لحاظ معنا و دامنه عملكرد مى‏توان به بازارهاى اصلى (مركزى) شهرهاى بزرگ، بازارهاى تك‏فروشى (خرده‏فروشى) در شهرهاى كوچك، بازارچه‏هاى محله‏هاى شهرى براى برآمدن نيازهاى روزمره ساكنان يك محله شهرى و بازارگاه‏هاى مجاور دروازه‏ها يا حاشيه شهرى تقسيم كرد، اما تنها بازارهاى شهرى داراى عملكردهاى متعدد و متنوعند. عملكردهاى اقتصادى بازار را كه در عمل در ارتباط بسيار نزديك با يكديگر به انجام مى‏رسد، مى‏توان به چند دسته از فعاليت‏ها تقسيم كرد كه هر يك از آنها در فضاها و بخش‏هاى خاصى از بازار صورت مى‏گيرد:


الف. تجارت و خريد و فروش ب. توليد كالا ج. انباردارى د. ساماندهى تجارى ـ اقتصادى.


دامنه فعاليت‏ها و عملكردهاى مختلف بازار كه به سختى از يكديگر قابل تفكيكند، با وسعت و بزرگى بازار و هم چنين وسعت و جايگاه شهرى بستگى دارد. به عبارت ديگر هر چه بازار بزرگ‏تر باشد، ارتباط هر يك از بخش‏هاى اقتصادى آن نزديك‏تر خواهد بود. در ايران از لحاظ عملكرد سه نوع بازار مطرح است:


الف. بازار تهران با عملكرد مركزيت استراتژيك براى تجارت محلى، ملى و بين‏المللى


ب. بازارهاى استانى يا منطقه‏اى با عملكرد عمده فروشى و خرده فروشى در سطح شهرهاى اصلى و حوزه پيرامونى آنها.


ج. بازارهاى محلى در شهرهاى كوچك و روستاهاى بزرگ كه در آن عمدتاً خرده‏فروشان و دست‏فروشان روستايى به رفع مايحتاج شهرهاى كوچك و روستاهاى پيرامونى مى‏پردازند».


با گسترش بازار، نيازهاى جديدى به وجود مى‏آمد كه منجر به پيدايش فضاها و بناهاى وابسته‏اى در مجموعه بازار مى‏گرديد، از جمله سرا يا خان، تيمچه، خانبارها، كارگاه‏هاى توليدى و خدماتى.بازارهاى اوليه بيشتر متشكل از يك راسته اصلى و يا دو راسته عمود بر هم، با بناهاى مجاور بوده كه به تدريج در محور طولى و گاه در همه جهات گسترش مى‏يافت. هر كدام از بخش‏هاى بازار نيز به صنف خاصى هم چون راسته زرگران، مسگران، كفاشان و... اختصاص داشت.مصالح به كار رفته در بناى بازار عمدتاً شامل آجر مرغوب و ملاط آهكى و گچ بوده. سنگ نيز جهت ساخت ازاره‏ها و پله‏ها و در مواردى براى ساخت تمام بازار مورد استفاده قرار گرفته است. بخش‏هاى مهم معمارى بازار عبارتند از: سر در ورودى، راسته‏ها، چهار سوق‏ها، سراها و تيمچه‏ها.راسته‏ها راهروهايى به عرض 4 تا 6 متر هستند كه با پوشش طاق و گنبد مسقف شده و حجره‏هايى در دو طرف آن ساخته شده‏اند. اين حجره‏ها با توجه به نوع فعاليت‏شان داراى ابعاد و نقشه متفاوتى هستند.روشنايى درون راسته نيز از طريق روزنه‏هاى تعبيه شده در گنبدها تأمين مى‏شود و در مواردى كه پوشش راسته داراى ارتفاع زيادى باشد، برفراز هر حجره پنجره نورگيرى نصب شده است.در تقاطع راسته‏هاى بازار، چهارطاقى‏هايى ساخته مى‏شوند كه به چهار سو و چهار سوق معروف هستند. اين چهار سوق‏ها اغلب داراى طرح هشت ضلعى بوده و با گنبد نيم كروى شكلى مسقف مى‏شوند و با كاشى‏كارى، آجركارى و آجرچينى و گچبرى مزيّن مى‏شوند.سرا و يا خان در مجاورت راسته اصلى قرار داشته و از طريق دالان و درگاهى به آن متصل مى‏شود. از اين سراها به عنوان يك تجارتخانه، محل تغذيه بازار و توزيع اجناس و توليدات استفاده مى‏شود. در برخى از آنها نيز كارگاه‏هاى توليدى و خدماتى، محل‏هايى براى انبار كالا و استراحت بازرگانان وجود دارد.


 


منابع: دانشنامه جهان اسلام، زير نظر سيد مصطفى ميرسليم، بنياد دايرةالمعارف اسلامى، تهران، 1375، ج 1، ص 315 / دايرة المعارف بزرگ اسلامى، زير نظر كاظم موسوى بجنوردى، پژوهشگاه دايرة المعارف بزرگ اسلامى، تهران، 1369، ج 11، ص 115، 120، 123 / دايرة المعارف تاريخى ايران در دوره اسلامى، بناهاى عام‏المنفعه، كاظم ملازاده، مريم محمدى، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامى، 1379، ص 15 / Encyclopedia Iranica. Edited by Ehsan Yarshater. Routledge & kegan Paul. London. Boston and Henley. 1985. Vol. 4. P.20.


 کوروش کمالي سروستاني






[ بازگشت ]

دانشنامه آثار تاريخي

کپی رایت © توسط دانشنامه فارس - (1049 مشاهده)

وب سایت دانشنامه فارس
راه اندازی شده در سال ٬۱۳۸۵ کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به موسسه دانشنامه فارس می باشد.
طراحی و راه اندازی سایت توسط محمد حسن اشک زری