•  صفحه اصلي  •  دانشنامه  •  گالري  •  كتابخانه  •  وبلاگ  •
منو اصلی
home1.gif صفحه اصلی

contents.gif معرفي
· معرفي موسسه
· آشنايي با مدير موسسه
· وبلاگ مدير
user.gif کاربران
· لیست اعضا
· صفحه شخصی
· ارسال پيغام
· ارسال وبلاگ
docs.gif اخبار
· آرشیو اخبار
· موضوعات خبري
Untitled-2.gif كتابخانه
· معرفي كتاب
· دريافت فايل
encyclopedia.gif دانشنامه فارس
· ديباچه
· عناوين
gallery.gif گالري فارس
· عكس
· خوشنويسي
· نقاشي
favoritos.gif سعدي شناسي
· دفتر اول
· دفتر دوم
· دفتر سوم
· دفتر چهارم
· دفتر پنجم
· دفتر ششم
· دفتر هفتم
· دفتر هشتم
· دفتر نهم
· دفتر دهم
· دفتر يازدهم
· دفتر دوازدهم
· دفتر سيزدهم
· دفتر چهاردهم
· دفتر پانزدهم
· دفتر شانزدهم
· دفتر هفدهم
· دفتر هجدهم
· دفتر نوزدهم
· دفتر بیستم
· دفتر بیست و یکم
· دفتر بیست و دوم
info.gif اطلاعات
· جستجو در سایت
· آمار سایت
· نظرسنجی ها
· بهترینهای سایت
· پرسش و پاسخ
· معرفی به دوستان
· تماس با ما
web_links.gif سايت‌هاي مرتبط
· دانشگاه حافظ
· سعدي‌شناسي
· كوروش كمالي
وضعیت کاربران
در حال حاضر 0 مهمان و 0 کاربر در سایت حضور دارند .

خوش آمدید ، لطفا جهت عضویت در سایت فرم مخصوص عضویت را تکمیل نمائید .

ورود مدير
مديريت سايت
خروج مدير
برم‏دلك


چشمه سارى در ده كيلومترى جنوب شرقى شيراز و مشرق قصر ابونصر است كه در آن سه مجلس از دو نقش برجسته ساسانى در ارتفاع 5/6 مترى از سطح زمين حجارى شده است. نقش برجسته بزرگ‏تر كه ابعاد آن 1/2 در 6/2 متر است، مردى را نشان مى‏دهد كه گلى در دست راست داشته، آن را به زنى تقديم مى‏كند كه احتمالاً همسرش بوده است. زن دست راستش را به طرف گل دراز كرده و دست چپ را كه در آستين پنهان است، به طرف دهان برده است.



كتيبه‏اى به زبان پهلوى در زير بازوى مرد حك شده كه هم اينك آسيب بسيار ديده است.هويّت افرادى كه در اين نقش برجسته ديده مى‏شوند، شناخته شده نيست. برخى اين نقش برجسته را صحنه تاج‏بخشى ملكه توسط اهورامزدا مى‏دانند، برخى نيز معتقدند كه اين صحنه انتقال، نماد بارورى را توسط يك مقام عالى رتبه نشان مى‏دهد. برخى نيز آن را به صحنه‏اى تعبير كرده‏اند كه شاهزاده نرسه (301 ـ 292) پسر شاپور اول (70ـ239) در حال تقديم گل به خواهرزاده نرسه است كه بعد از پدرش بهرام اول (74ـ271) برادر نرسه، وارث تاج و تخت شد؛ پس گل نماد سازش و توافق است. دووائل كه اين نقش را با نقش برجسته سراب قنديل مقايسه نموده، معتقد است كه در آن شاهزاده‏اى نشان داده شده است كه گلى را از الهه ناهيد گرفته است. در حالى كه لوكُنين، زن را شاپور دختك، همسر بهرام دوم و مرد را شاهزاده اردشير، هزار بد و پسر پاپك مى‏داند و معتقد است كه اگرچه اين مرد تاج به سر ندارد، اما مى‏تواند پادشاه باشد. نقش برجسته كوچك‏تر شامل دو مجلس مى‏شود. اندازه مجلس سمت چپ 75/2 در 25/1 متر و مجلس سمت راست 08/2 در 25/1 متر مى‏باشد. اين مجلس تصوير دو نفر را نشان مى‏دهد، بهرام دوم در سمت چپ و يك مقام عالى رتبه در سمت راست ديده مى‏شوند كه توسط يك صخره و شكافى عميق از يكديگر جدا شده‏اند. بهرام دوم را به راحتى مى‏توان از تاجى كه داراى بال‏هاى عقاب است، شناسايى كرد. او دست راست خود را به نشانه احترام به طرف دهان برده و سمت چپ را روى قبضه شمشير قرار داده است. مرد سمت راست نيز كه صورتش به طرف شاه است، تقريباً با همان حالت نشان داده شده است و كلاهى بلند و گرد بر سر دارد. اردمان براساس طرح آتشدان موجود بر روى صخره بر اين گمان است كه او روحانى والامقامى است و هينتس معتقد است كه او روحانى مشهور، كرتير است.اين نقش برجسته در تاريخ 15/10/1310 با شماره 71 در فهرست آثار ملى به ثبت رسيده است.


 


منابع: آثار عجم، فرصت‏الدوله شيرازى، انتشارات بامداد، 1362، ص 13، 236 / اقليم پارس، سيد محمدتقى مصطفوى، نشر تابان، تهران، 1364، ص 78 / بناهاى تاريخى و آثار هنرى جلگه شيراز، على‏نقى بهروزى، انتشارات اداره كل فرهنگ و هنر استان فارس، 1349، ص 8 / تاريخ بافت قديمى شيراز، كرامت‏اللّه افسر، انتشارات انجمن آثار ملى، تهران، 1353، ص 271 / دايرة المعارف فارسى، غلامحسين مصاحب، انتشارات فرانكلين، 1345، ج 1، ص 411 / شيراز شهر جاويدان، على سامى، انتشارات نويد شيراز، 1363، ص 557 / شيراز شهر گل و بلبل، على محمدى، انتشارات تخت جمشيد، شيراز، 1378، ص 414 / فرهنگ فارسى دكتر معين، محمد معين، اميركبير، تهران، 1356، ج 5، ص 259 / فارسنامه ناصرى، حاج ميرزا حسن حسينى فسايى، تصحيح و تحشيه منصور رستگار فسايى، اميركبير، تهران، 1367، ج 2، ص 1289 / لغتنامه دهخدا، على‏اكبر دهخدا، انتشارات دانشگاه تهران، 1372، ج 3، ص 4021 / مراكز فرهنگى فارس، مركز انفورماتيك و مطالعات توسعه، سازمان برنامه و بودجه استان فارس، 1372، ج 1، ص 126 /Encyclopedia Iranica. Edited by Ehsan Yarshater. Routledge & kegan Paul. London. Boston and Henley. 1985. Vol. 3. P. 805.


کوروش کمالي سروستاني






[ بازگشت ]

دانشنامه آثار تاريخي

کپی رایت © توسط دانشنامه فارس - (877 مشاهده)

وب سایت دانشنامه فارس
راه اندازی شده در سال ٬۱۳۸۵ کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به موسسه دانشنامه فارس می باشد.
طراحی و راه اندازی سایت توسط محمد حسن اشک زری