•  صفحه اصلي  •  دانشنامه  •  گالري  •  كتابخانه  •  وبلاگ  •
منو اصلی
home1.gif صفحه اصلی

contents.gif معرفي
· معرفي موسسه
· آشنايي با مدير موسسه
· وبلاگ مدير
user.gif کاربران
· لیست اعضا
· صفحه شخصی
· ارسال پيغام
· ارسال وبلاگ
docs.gif اخبار
· آرشیو اخبار
· موضوعات خبري
Untitled-2.gif كتابخانه
· معرفي كتاب
· دريافت فايل
encyclopedia.gif دانشنامه فارس
· ديباچه
· عناوين
gallery.gif گالري فارس
· عكس
· خوشنويسي
· نقاشي
favoritos.gif سعدي شناسي
· دفتر اول
· دفتر دوم
· دفتر سوم
· دفتر چهارم
· دفتر پنجم
· دفتر ششم
· دفتر هفتم
· دفتر هشتم
· دفتر نهم
· دفتر دهم
· دفتر يازدهم
· دفتر دوازدهم
· دفتر سيزدهم
· دفتر چهاردهم
· دفتر پانزدهم
· دفتر شانزدهم
· دفتر هفدهم
· دفتر هجدهم
· دفتر نوزدهم
· دفتر بیستم
· دفتر بیست و یکم
· دفتر بیست و دوم
info.gif اطلاعات
· جستجو در سایت
· آمار سایت
· نظرسنجی ها
· بهترینهای سایت
· پرسش و پاسخ
· معرفی به دوستان
· تماس با ما
web_links.gif سايت‌هاي مرتبط
· دانشگاه حافظ
· سعدي‌شناسي
· كوروش كمالي
وضعیت کاربران
در حال حاضر 0 مهمان و 0 کاربر در سایت حضور دارند .

خوش آمدید ، لطفا جهت عضویت در سایت فرم مخصوص عضویت را تکمیل نمائید .

ورود مدير
مديريت سايت
خروج مدير
پل مشير


 از آثار تاريخى دوران قاجاريه است كه در كنار جاده اصلى شيراز به بوشهر بعد از روستاى خان‌زنيان، در حدود 40 كيلومترى شهر شيراز به موازات و سمت راست پل جديد واقع شده و توسط ميرزا ابوالحسن‌خان وزير ملقب به مشيرالملك ساخته شده است.اين پل از مصالح سنگ و گچ ساخته شده و در ساخت پى‏ها و بسترسازى بين دهانه‏ها از مصالح سنگ با ملاط ساروج استفاده شده است. پل داراى دهانه‏هايى با طاق‏هاى جناغى است. بزرگ‏ترين دهانه پل در مركز و كوچك‏ترين آنها در بخش انتهاى پل واقع شده است. بخش ورودى پل و در فاصله بين دهانه‏ها بر لبه پايه‏ها موج شكن‏هاى نوك تيز به شكل عدد 8 ايجاد شده است كه اين موج شكن‏ها از پل در موقع برخورد جريان‏هاى سيلابى حفاظت مى‏كنند. بخش خروجى پل نيز در فاصله بين دهانه‏ها با جرزهاى نيم‌دايره‏اى پشتيبانى مى‏شود كه پايه‏هاى پل را با فرم خاص خود در برابر گردش آب ناشى از اختلاف سرعت در خروجى پل حفاظت مى‏كند. در نماى پل از سنگ‏هاى تراش به صورت رگ‌چين استفاده شده كه در دهانه قوس‏ها به تبعيت از قوس و به شيوه رومى اجرا شده است. در انتهاى شرقى پل قبل از شروع دهانه‏ها فضايى اتاق مانند با سقف گنبدى ايجاد شده است.اين پل هم اكنون مورد استفاده نيست، اما در گذشته و قبل از ساخت پل جديد، جاده شيراز ـ بوشهر را به هم متصل مى‏كرد. در نماى پل از سنگ‏هاى تراش‏خورده به صورت رگ‏چين استفاده شده است. در گذشته بخش‏هايى از پايه‏هاى پل تعمير شده و در بين سنگ نماى موج‌شكن‏ها با استفاده از سيمان بندكشى شده است. اخيراً اداره راه و ترابرى جهت حفاظت پل جديد اقدام به خاكبردارى در كنار پل قديمى نموده و با جابه‏جا كردن خاك‏ها و مسدود ساختن برخى دهانه‏هاى پل، آب را به زير يكى از پايه‏ها هدايت نموده كه اين عمل موجب فرسايش پايه مذكور شده است. هم‏اينك بخش‏هاى زيادى از پل تخريب شده.این پل در تاریخ 4/5/ 1378 با شماره 2411 در فهرست آثار ملى ثبت گرديده است.


 


منابع: اسناد سازمان ميراث فرهنگى استان فارس/ تحقيقات ميدانى / دايرة المعارف بناهاى تاريخى ايران در دوره اسلامى، بناهاى عام‏المنفعه، كاظم ملازاده، مريم محمدى، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامى، 1379،ص147.


کوروش کمالي سروستاني






[ بازگشت ]

دانشنامه آثار تاريخي

کپی رایت © توسط دانشنامه فارس - (867 مشاهده)

وب سایت دانشنامه فارس
راه اندازی شده در سال ٬۱۳۸۵ کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به موسسه دانشنامه فارس می باشد.
طراحی و راه اندازی سایت توسط محمد حسن اشک زری