•  صفحه اصلي  •  دانشنامه  •  گالري  •  كتابخانه  •  وبلاگ  •
منو اصلی
home1.gif صفحه اصلی

contents.gif معرفي
· معرفي موسسه
· آشنايي با مدير موسسه
· وبلاگ مدير
user.gif کاربران
· لیست اعضا
· صفحه شخصی
· ارسال پيغام
· ارسال وبلاگ
docs.gif اخبار
· آرشیو اخبار
· موضوعات خبري
Untitled-2.gif كتابخانه
· معرفي كتاب
· دريافت فايل
encyclopedia.gif دانشنامه فارس
· ديباچه
· عناوين
gallery.gif گالري فارس
· عكس
· خوشنويسي
· نقاشي
favoritos.gif سعدي شناسي
· دفتر اول
· دفتر دوم
· دفتر سوم
· دفتر چهارم
· دفتر پنجم
· دفتر ششم
· دفتر هفتم
· دفتر هشتم
· دفتر نهم
· دفتر دهم
· دفتر يازدهم
· دفتر دوازدهم
· دفتر سيزدهم
· دفتر چهاردهم
· دفتر پانزدهم
· دفتر شانزدهم
· دفتر هفدهم
· دفتر هجدهم
· دفتر نوزدهم
· دفتر بیستم
· دفتر بیست و یکم
· دفتر بیست و دوم
info.gif اطلاعات
· جستجو در سایت
· آمار سایت
· نظرسنجی ها
· بهترینهای سایت
· پرسش و پاسخ
· معرفی به دوستان
· تماس با ما
web_links.gif سايت‌هاي مرتبط
· دانشگاه حافظ
· سعدي‌شناسي
· كوروش كمالي
وضعیت کاربران
در حال حاضر 0 مهمان و 0 کاربر در سایت حضور دارند .

خوش آمدید ، لطفا جهت عضویت در سایت فرم مخصوص عضویت را تکمیل نمائید .

ورود مدير
مديريت سايت
خروج مدير
نقش برجسته كورانگون


 از نقش برجسته‏هاى دوران ايلامى است كه در مغرب استان فارس، درمسير راه باستانى شوش به تخت جمشيد و در روستايى به نام «سه تلو» در منطقه رستم 1 از توابع نورآباد ممسنى واقع شده است. وجه تسميه اين مكان را به كورنگون بدين علت دانسته‏اند كه احتمالاً هم ريشه با «كورنگ» پسر گرشاسب پهلوان اساطيرى زمان ضحاك است.

اين نقش ايلامى‏ كه به شدت فرسايش يافته، در برآمدگی كوهى بر فراز يك دره كه مشرف به رودخانه است، قرار گرفته و به وسيله پلكانى مى‏توان به آن‏جا رسيد. تصاوير اين نقوش دو رب‏النوع را نشان مى‏دهد كه يكى زن و ديگرى مرد است. رب‏النوع مرد بر روى تختى نشسته و با دست چپ خود سر مارى را در دست گرفته كه در نقوش ايلامى مظهر يكى از خدايان ماقبل تاريخ بوده و با دست راست قدحى را كه در آن آب حيات است، به سوى عبادت‌كنندگان گرفته است. در كنار اين رب‏النوع زنى نشسته و هر دو داراى دو شاخ بر روى سرشان هستند. در سمت راست آنها سه نفر و در سمت چپشان دو نفر با لباس‏هاى بلند ايستاده‏اند و 27 نفر ديگر هم با لباس‏هاى تقريباً كوتاه در مقابل آنها قرار گرفته‏اند. اين مكان احتمالاً عبادتگاه ايلاميان بوده. پرفسور هرتسفلد آلمانى قدمت اين نقوش را 2000 سال پيش از ميلاد مسيح تخمين ‏زده است. بر فراز تپه‏اى كه اين تصاوير بر آن نقش بسته است، دو اتاق سنگى و گچى و پايه پلكانى از زمان ساسانيان وجود داشته كه هم اينك از بين رفته است. نقوش برجسته كورانگون در خرداد ماه 1315 با شماره 254 در فهرست آثار ملى ايران به ثبت رسیده است.

منابع: آثار عجم، فرصت‏الدوله شيرازى، انتشارات بامداد، 1362، ص 308 / آثار و بناهاى تاريخى خوزستان «ديار شهر ياران»، احمد اقتدارى، نشر اشاره، انجمن آثار مفاخر فرهنگى، تهران، 1375،، ج 2، ص 603 / اقليم پارس، سيدمحمدتقى مصطفوى، نشر تابان، تهران، 1364، ص 136 / تاريخ و جغرافياى ممسنى، نورمحمد مجيدى کرایی، انتشارات علمى و فرهنگى، تهران، 1371، ص 105 / سيماى ممسنى، محمد زارعى نورآبادى، نهاوندى، قم، 1374، ص 145 / مراكز فرهنگى فارس، مركز انفورماتيك و مطالعات توسعه، سازمان برنامه و بودجه استان فارس، 1372، ج 1، ص 184 / ممسنى در گذرگاه تاريخ، حسن حبيبى فهليانى، نويد شيراز، شيراز، 1371، ص 427 / ممسنى و بهشت گمشده، اعظم مسلمى، انتشارات شيراز، 1369، ص 67.

كوروش كمالي سروستاني






[ بازگشت ]

دانشنامه آثار تاريخي

کپی رایت © توسط دانشنامه فارس - (1212 مشاهده)

وب سایت دانشنامه فارس
راه اندازی شده در سال ٬۱۳۸۵ کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به موسسه دانشنامه فارس می باشد.
طراحی و راه اندازی سایت توسط محمد حسن اشک زری