•  صفحه اصلي  •  دانشنامه  •  گالري  •  كتابخانه  •  وبلاگ  •
منو اصلی
home1.gif صفحه اصلی

contents.gif معرفي
· معرفي موسسه
· آشنايي با مدير موسسه
· وبلاگ مدير
user.gif کاربران
· لیست اعضا
· صفحه شخصی
· ارسال پيغام
· ارسال وبلاگ
docs.gif اخبار
· آرشیو اخبار
· موضوعات خبري
Untitled-2.gif كتابخانه
· معرفي كتاب
· دريافت فايل
encyclopedia.gif دانشنامه فارس
· ديباچه
· عناوين
gallery.gif گالري فارس
· عكس
· خوشنويسي
· نقاشي
favoritos.gif سعدي شناسي
· دفتر اول
· دفتر دوم
· دفتر سوم
· دفتر چهارم
· دفتر پنجم
· دفتر ششم
· دفتر هفتم
· دفتر هشتم
· دفتر نهم
· دفتر دهم
· دفتر يازدهم
· دفتر دوازدهم
· دفتر سيزدهم
· دفتر چهاردهم
· دفتر پانزدهم
· دفتر شانزدهم
· دفتر هفدهم
· دفتر هجدهم
· دفتر نوزدهم
· دفتر بیستم
· دفتر بیست و یکم
· دفتر بیست و دوم
info.gif اطلاعات
· جستجو در سایت
· آمار سایت
· نظرسنجی ها
· بهترینهای سایت
· پرسش و پاسخ
· معرفی به دوستان
· تماس با ما
web_links.gif سايت‌هاي مرتبط
· دانشگاه حافظ
· سعدي‌شناسي
· كوروش كمالي
وضعیت کاربران
در حال حاضر 0 مهمان و 0 کاربر در سایت حضور دارند .

خوش آمدید ، لطفا جهت عضویت در سایت فرم مخصوص عضویت را تکمیل نمائید .

ورود مدير
مديريت سايت
خروج مدير

تغيير خط فارسي نه ممكن است و نه لازم
کوروش کمالی سروستانی در پاسخ به پیشنهاد کوروش صفوی مبنی بر استفاده از خط رومیایی به‌جای خط کنونی فارسی، می‌گوید، حتا اگر تغییر خط به صلاح و کارا باشد، جامعه‌ی امروز ایران آمادگی این تحول را ندارد.
گفتنی است کوروش صفوی پیش از این و در گفت و گویی با بیان اینکه راه حلی برای مشکلات خط کنونی فارسی وجود ندارد، پیشنهاد استفاده از خط رومیایی را مطرح کرده بود. 
کوروش کمالی سروستانی، پژوهشگر و مدیر دانشنامه‌ فارس، در این خصوص و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ی پیشینه‌ی بحث تغییر خط فارسی، گفت: موضوع استفاده از «خط رومیایی» به عنوان کالبد زبان فارسی و نظام نوشتاری این زبان، بیش از 160 سال است که در بین روشنفکران و تجددخواهان ایرانی رواج دارد. از سال 1271 هجری قمری که میرزا فتحعلی‌ آخوندزاده الفبای پیشنهادی خود را «رسم الخط جدید اسلام» نامید، تا امروز که استاد کوروش صفوی بار دیگر این پیشنهاد را عنوان کرده‌اند، گفت‌وگوها و جدال‌های گوناگونی بین موافقان و مخالفان تغییر خط فارسی مطرح بوده است.
 

ادامه متن ›››

ارسال شده بوسیله ramezani در مورخه : پنجشنبه، 26 بهمن، 1391 (792 مشاهده)

که یاران همه رفتند....
عشق سوزان است، بسم‌الله ‌الرحمان  الرحيم!
هر كه  خواهان است ، بسم‌الله الرحمان الرحيم!
دل اگر تاريك، اگر خاموش، بسم‌الله نور!
گر چراغان است ، بسم‌الله الرحمان الرحيم!
 
وگرچه مي‌دانيم آمده‌ايم تا بازگرديم؛
 و گرچه مي‌دانيم نيامده‌ايم تا بمانيم؛
 آمده‌ايم تا بيتوتة كوتاه را در جهان به قدر همّت و وسعت خويش معنا دهيم؛ بي‌آنكه دل باز بستة رنگ رنگ هستي شويم؛
 باز اما؛ 
دل بسته‌ايم و ناگهان، زود دير مي‌شود...
 
اين را به خوديِ خود مي‌دانيم، از همان نخست روزي كه چون نوبت به خلقت آدم رسيد، حضرت حق تعالي گفت: «خانة آب و گل آدم من مي‌سازم. اين را به خوديِ خود مي‌سازم، بي‌واسطه كه در او گنج معرفت تعبيه خواهم كرد».
 و بر اين قرار؛ دردانة عشق را و معرفت را در خانة دل آدمي به وديعه نهاد تا مرداني از قبيلة آفتاب حُسن در آن خوش نشينند...  رادمرداني كه در همارة تاريخ، شكوه و عظمت و افتخار را براي  اين سرزمين و مردمانش رقم زده‌اند . آنچه را كه امروز ما  همگان وارث آنيم، در پرتو كوششِ پرجوشش آنان به دست آمده است. آنان مشعل دار تمدني سترگ بوده‌اند؛ تمدني كه براي دستيابي بدان، سهم زيستن خويش را بر آن وقف كرده‌اند. اينان به سان گنجينه‌هايي مي‌مانند تكرار ناشدني؛ گنجينه‌هايي كه دربرگيرندة انديشه‌هايي است راه‌گشا به سوي هر آنچه آدمي را از آن گزير و گريزي نيست.
 

ادامه متن ›››

ارسال شده بوسیله ramezani در مورخه : پنجشنبه، 26 بهمن، 1391 (697 مشاهده)

حافظ در هنر و ادب امروز

دومین نشست علمی یاد روز حافظ در روز چهارشنبه 19 مهر ماه 1391

در شهر کتاب تهران برگزار شد

در این مراسم که با همکاری موسسه فرهنگی شهر کتاب تهران و دانشنامه فارس برگزار شد، شاعران، نویسندگان ،هنرمندان،و حافظ پژوهان بر اساس شناخت خویش از حافظ، از تاثیر حافظ در فکر، اندیشه و هنرشان سخن گفتند. در ابتدای مراسم اسماعیل امینی، شاعر معاصر در سخنانی با عنوان «حافظ و رسم مسلمانی» با قرائت اینبیت از حافظ که «گر مسلمانی از این است که حافظ دارد / آه اگر از پی امروز بودفردایی» گفت: هر حرکت فکری و هر نهاد اندیشه‌ای که برای تغییر و اصلاح آغاز می‌شود،پس از دوران اوج‌گیری، فرودی دارد که به جای اینکه حرکت باشد، تبدیل می‌شود به آداب و رسوم.

 

ادامه متن ›››

ارسال شده بوسیله ramezani در مورخه : شنبه، 22 مهر، 1391 (793 مشاهده)

حافظ به روايت هنر و ادب امروز
مراسم بزرگداشت حافظ 1391
نخستين نشست از مراسم  يادروز حافظ امسال نيز در با عنوان «حافظ به روایت هنر و ادب امروز» در شهر كتاب تهران با حضور هنرمندان، شاعران و نویسندگان و علاقه‌مندان به حافظ در روز سه‌شنبه 18 مهرماه 1391 در شهر كتاب تهران برگزار شد.
در اين مراسم كه با همكاري مركز فرهنگي شهر كتاب و موسسه دانشنامه فارس يرگزار گرديد، در ابتدا علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی شهر کتاب، درباره تاثیر حافظ بر ادب و فرهنگ ایرانی گفت: چه رمز و رازی در شعر حافظ نهفته است که قرن‌هاست پیوسته و آهسته در جان‌ها و روان‌های انسان‌ها نفوذ کرده و فارسی‌زبانان سعی می‌کنند به ذهن و زبان و معانی و بیان و زمانه و زمینه و ذات و صفات و هنر و حیات و شعر و شخصیت حافظ پی ببرند و هنوز بسیاری از این وجوه برایمان ناشناخته باقی مانده است؟ حافظ با واژه چه کرده است که هنوزشعر او پرمعنی‌ترین نمونه شعر فارسی است و همه‌ مردم از هر جنس و گروهی از شعر او لذت می‌برند و شامگاهان و بامدادان با شعر او مانوسند و همه اقشار همچون روشنفکران، هنرمندان، بازاریان، دانشجويان، شاعران، نویسندگان و محققان و فیلسوفان تلاش می‌کنند تا معانی تازه‌ای از شعر حافظ برایشان کشف شود؟ سّراعتلا و عظمت حافظ در چیست که هیچ‌گاه مخاطب شعر او کم نشده است و کمترین عصری است که منتقدان سرسخت داشته باشد؟
 

ادامه متن ›››

ارسال شده بوسیله ramezani در مورخه : پنجشنبه، 20 مهر، 1391 (894 مشاهده)

حافظ به روايت هنر و ادب امروز

 

حافظ چه سروده است که این‌گونه مردم ایران و بسیاری از کشورهای دنیا با او انس گرفته‌اند و کلامش در دل و جانشان رسوخ کرده است؟ شاعری که همیشه و در همه حال در زندگی فارسی‌زبانان حضور داشته و لسان‌الغیب نام گرفته است. راز جاودانگی شعر حافظ چیست که امیدبخش مردم ایران شده و همگان رازهای خود را با او در ميان مي‌نهند و از او پاسخ می‌خواهند؟ شعر او در میان نخبگان، مردم کوچه و بازار، هنرمندان، شاعران، نویسندگان و دینداران نفوذی گسترده يافته و همگان را علاقه‌مند و شيفته خود ساخته. و بر همين اساس است كه هر يك بر اساس ديدگاه‌هاي خود به شرح تأثيرپذيري‌هايشان از اين شاعر نامي پرداخته‌اند. برگزاري  «حافظ به روایت هنر و ادب امروز» فرصتي است تا شرح به اين دلدادگي‌ها دست يابيم. به اين مناسبت مراسم يادروز حافظ با عنوان «حافظ به روایت هنر و ادب امروز» در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۸ و ۱۹ مهر ماه 1391 با همكاري مرکز فرهنگی شهر کتاب و موسسه فرهنگي دانشنامه فارس در شهر كتاب تهران برگزار مي‌شود. در اين مراسم هنرمندان، شاعران و نویسندگان از تأثیر شعر حافظ بر زندگی و آ‌ثارشان به قرار زير سخن خواهند گفت:
«حافظِ خوشنویسی» غلامحسین امیرخانی؛ «حافظ در زندگی مردم امروز»،  بهاء‌الدین خرمشاهی؛ «راز حافظ»، خسرو سینایی؛ «مطرب عشق»، حسام‌الدین سراج؛ «حافظِ شعرهای من»، شمس لنگرودی؛«تصویر در غزل و نگاره»، محمدرضا اصلانی، «حافظ و جهان‌ملک خاتون»، محمدعلی سپانلو؛ «حافظ و معماری»، مهدی حجت؛ «وضعیت‌های متناقض‌نما در شعر حافظ»، مصطفی مستور؛ «صد گونه تماشای گرافیک»، فرزاد ادیبی؛ «مذهب مدارا»، حافظ موسوی؛ «حافظ و رسم مسلمانی»، اسماعیل امینی؛ «ریتم تصویری در شعر حافظ»،شیوا مقانلو؛ «جنبه‌ی انتقادی شعر حافظ»، هیوا مسیح؛ «حافظ‌خوانی کاربردی»،علیرضا محمودی ایرانمهر.
 

ارسال شده بوسیله ramezani در مورخه : سه شنبه، 18 مهر، 1391 (483 مشاهده)

جدال با سعدي در عصر تجدد
نشست بررسی کتاب «جدال با سعدی در عصرتجدد» با حضور علی اصغر دادبه، کوروش کمالی سروستانی و کامیار عابدی نویسنده کتاب در موسسه فرهنگی شهر کتاب برگزار شد
در این نشست با طرح این پرسش که «چرا سعدي اين‌گونه مورد حمله قرار مي‌گيرد؟» از متجدداني كه براي مقابله با سنت، سعدي را قرباني کردند، انتقاد شد.
  آغاز ستیزها باسعدی
كوروش كمالي سروستاني، مدیر مرکز سعدی شناسی، درابتدای این نشست ، دربارة آغاز ستيز‌ها با سعدي گفت: گلستان به كتاب آموزشي مكتب‌خانه‌هاي ايران تبديل مي‌شود و سال‌ها در كنار قرآن کریم در مكتب‌خانه‌ها تدريس مي‌شود. تحولات اجتماعي دوران قاجار در ايران و شكل‌گيري انقلاب مشروطه و تحولات پس از آنبه دلايل مختلفي سعدي‌ ستيزي را در آثار كساني چون ميرزا فتحعلي آخوندزاده، ميرزاآقاخان كرماني، احمد كسروي، علي دشتي، تقي رفعت و نيز شاعراني چون نيما، احمد شاملو و جامعه‌شناساني همچون دكتر علي شريعتي و برخي از تئوري‌پردازان ماركسيست به‌ ويژه با تأكيد بر آموزه‌هاي گلستان رواج مي‌دهد.
 

ادامه متن ›››

ارسال شده بوسیله ramezani در مورخه : پنجشنبه، 30 شهریور، 1391 (827 مشاهده)

جدال با سعدي در عصر تجدد
كتاب جدال با سعدي در عصر تجدد  اثر كاميار عابدي توسط انتشارات دانشنامه فارس و با همكاري مركز سعدي‌شناسي در قطع وزيري چاپ و منتشر شده است.
اين كتاب دربرگيرنده بحث‌ها و جدل‌هاي مختلفي است كه از نيمة دوم سدة نوزدهم ميلادي تا امروز،  دربارة سعدي صورت گرفته است.
جدال با سعدي در عصر تجدد در دو بخش «تحليل‌ها» و «جستجوها» تدوين شده كه در بخش نخست به اجمال، تحليلي از آثار سعدي و موقعيّت فكري و فرهنگي او ارائه شده و از بازتاب نام و آثارش در عصر او و عصرهاي بعد، ياد شده است.
اين بخش خود دربرگيرنده چهار فصل با عناوين: «چند نكته دربارة معلّم و نماد پختگيِ زبان فارسي»، «اشاره‌هايي در زمينة نفوذ و اعتبار سعدي در دورة خود و ادوار بعد»، «نگاهي به شاعران و نثرنويسان عصر تجدّد در مكتب سعدي» و «بحث دربارة سعدي در عصر تجدّد: تفاهم يا جدال؟» است كه در دو فصل نخست، مؤلف سعدي را معلّم و نماد پختگيِ زبان فارسي دانسته و معتقد است كه از نيمة‌ دوم زندگي‌اش تا پيش از عصر تجدد، نفوذي بس گسترده و سهمگين بر ذهن ايرانيان و فارسي‌گويان و فارسي دانان داشته است.
 

ادامه متن ›››

ارسال شده بوسیله ramezani در مورخه : سه شنبه، 24 مرداد، 1391 (869 مشاهده)

تسنيم گوارايت

خاطره‌ها امان نمي‌دهد. حسرت‌ها. سكوت‌ها و سخنان شيرين «آقا» در بعدازظهرهاي تابستان ـ در خانة قديمي كوچه معدل خيابان قاآني شيراز ـ در اتاق كوچك پايين مشرف به حياط كه تختي و كتاب و قلم و كاغذ و مركب آن را پر كرده بود. و بر روي پتوهايي كه براي مشتاقانش انداخته بود مي‌نشست. وارد كه مي‌شدي به هر حال كه بود برمي‌خاست. شانه‌هايش را مي‌بوسيدي. نرمي محاسنش نوازشش مي‌داد. و نگاه نافذش آرامشت. تكه كلام‌هاي «آقاي لار» در ذهن همه مانده است. بله آ.... بله آقا.... و سخن با همين تكه كلام آغاز مي‌شد. و مي‌رفت در كوچه‌هاي خاطره و تاريخ. لبخندش از ته دل بود. صاف بود. پاك و زلال. و ساده و بي‌پيرايه سخن مي‌گفت و حواسش بود كه ميهمانان ارج ببينند و برصدر نشينند. ... مش رجب چايي. رجب هندوانه. مش رجب شربت. رجب مسقطي. ... سيد و مش رجب گويي سال‌ها بود واژه‌ها و نگاه‌ها را با هم مرور كرده بودند. مش رجب هم اگرچه با آقا پير شده بود. اما هنوز چست و چالاك بود. كاردان و مسلط و آماده براي انجام خواسته‌ها. سيد مي‌رفت در كوچه‌هاي تاريخ شيراز، در دهه‌هاي بيست و سي. دوران آقا سيد نورالدين و حزب برادران. و كارت عضويتي كه برايش صادر شده بود. حافظه‌اي قوي داشت. جزييات را به خاطر مي‌آورد.
 

ادامه متن ›››

ارسال شده بوسیله ramezani در مورخه : پنجشنبه، 25 خرداد، 1391 (794 مشاهده)

مصر؛ پر بسامدترین واژه جغرافیایی در کلیات سعدی
شايد اشتياق سعدي به ديدن مصر و نيز زيارت مصريان در شيراز بود كه در غزلي عاشقانه سروده است:
«كارواني شكر از مصر به شيراز آيد                   اگر آن یار سفرکرده ما بازآید »
سرزمين‌هاي كهنسال و پهناور مصر و ايران از دوران ايران و مصر باستان و تا روزگار مصر و ايران اسلامي و نيز در روزگار معاصر پيوندهاي ارزشمند تاريخي و فرهنگي و هنري با يكديگر داشته‌اند.
روايت اسطوره‌اي و تاريخي اين دو سرزمين از روزگاران كهن تا دوران هخامنشيان و ساسانيان و دوران اسلامي و معاصر بيانگر اهميت فرهنگ هر دو كشور براي ديگري است.
بزرگان، انديشمندان، هنرمندان، نويسندگان و شاعران اين دو سرزمين جنت طراز، نقش بي‌بديل و موثر در تاريخ و فرهنگ جهان داشته‌اند. عالمان، فيلسوفان ، عارفان و فقيهان ايراني و مصري در تعالي و ترويج و تبيين انديشه اسلامي آثار ارزشمندي آفريده‌اند.
 

ادامه متن ›››

ارسال شده بوسیله ramezani در مورخه : سه شنبه، 16 خرداد، 1391 (806 مشاهده)

بيدل از بي‌نشان چه گويد باز؟
تو را با حق آن آشنايي دهد                    كه از دست خويشت رهايي دهد
در قلمرو شعر کهن فارسی، نخستین موضوعی که از لحاظ ارزش‌های اخلاقی اسلام، حائز اهمیت فراوان است، اندیشه یکتاپرستی و اعتقاد به توحید است .
در بيشتر آثار كهن فارسي، موضوع خداپرستي و بحث صفات جلال و جمال خداوند به گونه‌اي هنرمندانه مطرح شده و شاعران و نويسندگان موحد و حقيقت‌جوي با اعتقاد به: «اولُ العِلم معرفهُ الجبار» و با تكيه بر سخن شريف پيامبر اكرم(ص) که فرمود: «کلُّ اَمرِ ذی بالٍ لَم یَبدُء فیهِ بِبسم الله فَهُوَ اَبتَر» هر کار مهمی که با نام خداوند آغاز نشود، ناقص و ناتمام خواهد بود (ر.ک: جامع الصغیر، سیوطی، احادیث شماره 6285-6284) و بر اساس هنر شاعري و مهارت نويسندگي خویش، به اثبات وجود پروردگار و توصیف مظاهر رحمت و لطف او و بیان نظم و عظمت جهان هستی پرداخته‌اند.
توحید و یکتاپرستی در مکتب سعدی نيز از جایگاه خاصی برخوردار است. يكتاپرستي با فطرت و جوهر روح او عجين گشته است. او به پيروي از اين سنت ارجمند و به باور توحيدي خود، آثار خود را با یاد و نام خداوند يكتا و ستایش‌های حکمت آمیز آغاز کرده است:
به نام خداوند جان آفرین     حكيم سخن در زبان آفرين
خداوند بخشنده دستگیر     کریم خطابخش پوزش پذیر
(سعدي، 1385: 305)
 

ادامه متن ›››

ارسال شده بوسیله ramezani در مورخه : شنبه، 16 اردیبهشت، 1391 (985 مشاهده)

دانشور مادر یک فرهنگ است
نود و یکمین سالروز تولد سیمین دانشور و چهلمین روز درگذشت بانوی شیرازی داستان‌نویسی ایران، بهانه برگزاری نشست «... تا سووشون سیمین» بود تا اهالی فرهنگ، دگر بار از طلوع و غروبی سیمین بگویند.
در این مراسم دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، دکتر منصور رستگارفسایی، صادق همایونی، دکتر جعفر مؤیدشیرازی، منصور اوجی، عباس کشتکاران، محمد کشاورز، محمدمهدی مدرس و دکتر عزیز شبانی سخنرانی کردند.
پخش بخش‌هایی از مصاحبه امین فقیری، نویسنده و روزنامه‌نگار با سیمین دانشور و هم‌چنین شعرخوانی ناصر امامی، شاعر شیرازی، دیگر بخش‌های این برنامه بود.
این نشست به همت انجمن یاران یکشنبه، دانشنامه فارس، انتشارات نوید شیراز و بخش فرهنگی بیمارستان مرکزی شیراز پنجشنبه هفتم اردیبشهت ماه و در تالار اجتماعات این بیمارستان برگزار شد.
 

ادامه متن ›››

ارسال شده بوسیله ramezani در مورخه : یکشنبه، 10 اردیبهشت، 1391 (982 مشاهده)

سعدي‌شناسي دفتر پانزدهم منتشر شد
مجموعه مقالات سعدی‌شناسی دفتر پانزدهم همزمان با بزرگداشت سعدی در اول اردیبهشت ماه جلالی 1391 توسط مرکز سعدی‌شناسی منتشر شد.
این مجموعه در برگیرنده مقالات چهاردهمين مراسم بزرگداشت سعدی در اردیبهشت 1390 از كوروش كمالي‌سروستانی، دكتر محمدعلي موحد، دكتر مهدی محقق، دكتر اصغر دادبه، دكتر ضياء موحد، دكتر محمود فتوحي، دكتر حسن بلخاري قهی، دکتر منصور رستگارفسایی، دكتر مير جلال‌الدين كزازي، دكتر مريم حسيني، دكتر معصومه معدن‌كن، موسي اسوار، دكتر فرح نيازكار، ميلاد عظيمي، دكتر محمدابراهيم باستاني پاريزي، دكتر سیدجعفر شهیدی، علي دشتي و فاطمه عليزاده كه دربرگيرنده مفاهيم گوناگون هم‌چون مدح قصايد سعدي، سعدی و مرثیه‌سرايی و مدیحه‌های سعدی مي‌باشد.
 

ارسال شده بوسیله ramezani در مورخه : پنجشنبه، 31 فروردین، 1391 (538 مشاهده)

رونمایی از «شرح غزلیات سعدی»

 

نشست رونمايي از كتاب «شرح غزليات سعدي» نوشته‌ي فرح نيازكار كه بر اساس تصحيح نسخه محمدعلي فروغي به تازگي از سوي نشر هرمس منتشر شده و دربرگيرنده شرح و تحليل غزليات سعدي است، روز گذشته (سه‌شنبه، نهم اسفندماه) در شهر كتاب مركزي برگزار شد.
‌اصغر دادبه در نشست نقد كتاب «شرح غزليات سعدي»، با اشاره به ضرورت نوشتن شرح بر ادبيات گذشته، عنوان كرد: ارتباط ما باادبيات گذشته قطع شده است و روز به روز بيگانگي ما با زبان و ادبيات گذشته بيش‌تر مي‌شود.
در ابتداي اين نشست، علي‌اصغر محمدخاني - معاون فرهنگي شهر كتاب - با اشاره به ويژگي‌هاي اين شرح غزلياتسعدي به نسبت شرح‌هاي پيشن، گفت: در شرح‌هايي كه پيش از اين بر غزليات سعدي نگاشته شده، بسياري از دشواري‌ها و نيز شاخص انديشه‌هاي سعدي مورد بررسي قرار نگرفته ‌است. بهره‌مندي شاعران و نويسندگان از آثار يكديگر و ميزان تأثيرپذيري آنان نكته در خورتوجهي است كه در اين شرح به ضرورت، به بهره‌مندي سعدي از آثار بزرگاني چون غزالي‏،روزبهان، نظامي و ديگران، بهره‌مندي شاعران ديگر از آثار سعدي همچون حافظ، خواجوي كرماني، جامي و ديگران پرداخته شده است. همچنين در هيچ‌ يك از اين شرح‌ها، به مقالاتي كه تاكنون درباره غزليات سعدي نگاشته شده و در آن‌ها به تصحيح ضبط نادرست كلمه و يا شرح معناي واژه، عبارت، بيت و يا غزلي از غزليات سعدي پرداخته شده است، هيچ‌گونه اشاره و يا ارجاعي نشده، كه در اين شرح بدان پرداخته شده است.

 

ادامه متن ›››

ارسال شده بوسیله ramezani در مورخه : چهارشنبه، 10 اسفند، 1390 (944 مشاهده)

اين راه رفته...
            آنچه در پي مي‌آيد، متن مقاله «اين راه رفته...»
     نوشته كوروش كمالي‌سروستاني است كه در  شماره 18 
     ماهنامه مهرنامه (دي ماه 1390) به چاپ رسيده است.
فروغي دلبستة زبان و ادب فارسي بود. ترجمه‌هاي روان از كتاب‌هاي مختلف به ويژه «سير حكمت در اروپا» و نيز تصحيح برخي از متون كلاسيك ادب فارسي از جمله كليات سعدي، گزيده شاهنامه فردوسي، منتخب حافظ و مجموعه رباعيات خيام، مخزن‌الاسرار نظامي و نيز تأسيس فرهنگستان ايران مؤيد اين مدعاست. غلامعلي رعدي آذرخشي در اين باره مي‌نويسد: «فروغي فرهنگستان را به قصد جلوگيري از اقدامات خودسرانه و شتاب آلود چند تن از معتقدان متعصب فارسيِ سره كه در دستگاه‌هاي دولتي نفوذ داشتند، ايجاد كرد». (اتحاد، 1378: 68).
سعيد نفيسي و علي‌اصغر خان حكمت در خاطرات خود اين امر را تأييد كرده‌اند و فروغي نيز در نامة مفصلي كه با نام «پيام من به فرهنگستان» نوشت، به كساني كه به سبب ندانستن زبان عربي و يا دشمني با آن تيشه به ريشة زبان فارسي مي‌زنند، اندرز مي‌دهد (مصاحب، 1356: ج 2، 1887).
 
 

ادامه متن ›››

ارسال شده بوسیله ramezani در مورخه : یکشنبه، 16 بهمن، 1390 (1076 مشاهده)

افسانه حیات‎؛ یادنامه استاد حسن امداد
 
 توسط انتشارات دانشنامه فارس چاپ و منتشر شد
 
سالي در حسرت ديدار و خالي حضور استاد در جمع انديشمندان، فرهيختگان و دوستداران فرهنگ و ادب اين سرزمين گذشت. رادمردي فرخ ناصيه و مهربان مردي دانشي كه به بلنداي همت خود و از سرِ عشق، قريب به يك قرن به پاسباني نهال معرفت و دانش پرداخت و در عرصه فرهنگ، ادب و تاريخ اين سرزمين ايزدي، آثار گرانسنگي آفريد و افسانه حيات را بدرود گفت:
افـسـانــه حـيــات سـرآيــد اگـر، چـه بـاك
نام و نشان بماند و افسانه خوان به جاست
امــــداد ســــرسپـــرده يـــــاران باوفـاست 
 تا ســـر رود، ارادت او هــمچنان به جـــاست
این کتاب كه در پنج فصل تنظيم و ارايه شده است،  مي‌كوشد تا با نگاهي دوباره به زندگی، اندیشه و آثار این استاد بزرگ، برگ زرين یادگارهای فرهنگی و علمی او را در خاطر نقش زند.
 پس از مقدمه امير امداد و مقاله «ميراث امداد؛ مسئوليت ما»  نوشته كوروش كمالي‌سروستاني كه اين كتاب به كوشش وي چاپ و منتشر شده است، و نيز بررسي كارنامه عمر استاد حسن امداد، افسانه حيات بخش‌های زير را در ديگر فصول در برمي‌گيرد:
  • گزیده مقاله‌ها: این بخش به ارائه متن برخي از مقاله‌هایی اختصاص دارد که استاد امداد آنها را نگاشته‌اند که شامل 12 مقاله با عنوان‌های: سفرهای سعدی؛ سعدی و مکتب ادبی شیراز؛ شیراز در عصر حافظ و ... است.
  • کتاب‌های استاد: در این بخش که یادمان‌های پژوهشی استاد امداد نام گرفته، کتاب‌های استاد امداد معرفی شده‌اند که مجموعاً 21 کتاب را شامل می‌شود.
  • یادنگاشته‌ها: در این بخش مقاله‌ها و يادنگاشته هايي ارايه شده که دیگر اساتید در ستايش و رثاي استاد حسن امداد نوشته‌اند.
  • به روایت تصویر: این بخش  نيز دربرگيرنده زندگي استاد حسن امداد به روایت تصویر است که شامل عکس‌های ایشان در دوره‌های مختلف زندگی‌شان است.
يادش چون نامش بلند باد!
 

ارسال شده بوسیله ramezani در مورخه : یکشنبه، 16 بهمن، 1390 (559 مشاهده)

مجموع خبرها 274 (19 صفحه | درهر صفحه 15)
[ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 ]
عكس روز

سعدي شيراز

ورود به سیستم
نام کاربری

رمز عبور

آخرين كتب منتشر شده

سعدي‌شناسي دفتر شانزدهم

جدال با سعدي در عصر تجدد

 

سعدي‌شناسي دفتر پانزدهم

افسانه حيات:

يادنامه استاد حسن امداد

شيرازنامه

اشعار عربي سعدي

سعدي‌شناسي دفتر چهاردهم

كازرون شهر سبز

موزه هنر مشكين‌فام

سعدي‌شناسي دفتر سيزدهم

سنگ سياه

سعدي‌شناسي دفتر دوازدهم

کتاب شناسی گلستان سعدی

سعدي‌شناسي دفتر يازدهم

گلستانواره

شيراز در روزگار حافظ (چاپ دوم)

زندگي و زمانه
علي دشتي

تخت جمشيد شكوهي شگفت

شيراز در روزگار حافظ

سعدي شناسي دفتر دهم

دانشنامه آثار تاريخي فارس

 

مساجد تاريخي شيراز

 

باغ‌هاي تاريخي شيراز

پرسپوليس

الف لام ميم

خليج فارس:

اطلس نقشه هاي تاريخي و قديمي

 

عاشقانه هاي سعدي

سعدي شناسي دفتر نهم

نگاهي به تحولات فارس در آستانه استبداد صغير

بررسي باستان شناسي فيروزآباد

سعدي شناسي دفتر هشتم

سرزمين مهر و ماه

سعدي‌شناسي دفتر هفتم

زندگي و قيام احمد بن موسي(ع)

سعدي‌شناسي دفتر ششم

شكوه پارسيان: سرزمين امپراطوران

سعدي‌شناسي دفتر پنجم

بررسي آثار دشت‌هاي پس كرانه‌اي خليج فارس

سعدي‌شناسي دفتر چهارم

دستور زبان لارستاني بر مبناي گويش خنجي

سعدي‌شناسي دفتر سوم

شعر، موسيقي و ادبيات شفاهي مردم ممسني

سعدي‌شناسي دفتر دوم

تاريخ مهاجرت اقوام در خليج فارس

سعدي‌شناسي دفتر اول

فرهنگ جامع واژگان مترادف و متضاد زبان فارسي

 

وب سایت دانشنامه فارس
راه اندازی شده در سال ٬۱۳۸۵ کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به موسسه دانشنامه فارس می باشد.
طراحی و راه اندازی سایت توسط محمد حسن اشک زری